Pátek, 29 Leden 2016 00:00
Jako mnoho dalších základních škol i my jsme se zapojili do Výzvy č. 57, která umožňovala získat finanční prostředky na rozvoj technických dovedností žáků a jejich i některých učitelů jazykovou vybavenost.
Název projektu : Cizí jazyk a polytechnická výuka ruku v ruce, reg. č. CZ.1.07/1.1.00/57.0039
Do klíčové aktivity "Rozvoj technických dovedností žáků na druhém stupni ZŠ se zapojili žáci a žákyně 8.třídy a 3 žáci 9.třídy, kteří se připojili z vlastního zájmu. Nechtěli jsme, aby konečný výrobek byl pouze na ukázku, ale neměl žádné další využití. Proto se učitelky 1.stupně obrátily na učitele světa práce a navrhly mu vyrobit pro mladší žáky pomůcku na matematiku - konkrétně geometrii. Tak vznikly destičky s hroty, na které žáci natahují gumičky tak, aby vznikl požadovaný geometrický tvar. Kromě destiček byly v rámci tohoto projektu vyrobeny i věšáčky, které budou instalovány v dílně a budou sloužit k zavěšení nového nářadí. Finanční prostředky dané touto klíčovou aktivitou nám umožnily vybavit stávající dílnu novými ponky, učiteli poskytnout stojanovou vrtačku, hoblovku, brusku na dřevo i na kov, což jemu i žákům nejenom zjednoduší práci, ale i umožní vyrábět kvalitnější a užitečnější výrobky, než bylo doposud. Pořídili jsme i nové nářadí pro žáky, které v dílně chybělo. Přidanou a neméně důležitou hodnotou je i fakt, že žáci budou pracovat s nářadím, které se dnes běžně používá, a ne s historickými artefakty.
V rámci klíčové aktivity "Individualizovaný rozvoj ústních komunikačních dovedností učitelů v anglickém jazyce formou blended learningu" se zapojilo 5 učitelů do programu DYNED. který jsme měli možnost poznat již dříve a vyhovoval nám. Zpočátku jsme
měli problémy technického rázu a instalací programu do počítačů, ale po vyladění začali všichni učitelé s větší či menší intenzitou studovat. Učitelé prošli rozřazovacími testy, které určily jejich počáteční úroveň a moduly, které odpovídaly jejich schopnostem a dovednostem.
Všichni tento způsob výuky ohodnotili jako velmi dobrý, jejich jazyková úroveň se zvýšila přesto, že je nikdo nekontroloval jako při běžném typu kurzu, studovali "v teple domova" a s lektorem pouze přes Skype. Bonusem této metody bylo i poznání dalších možností využití digitálních technologií.
Třetí klíčovou aktivitou, kterou jsme v rámci této výzvy realizovali, byl "Rozvoj individuálních ústních komunikačních dovedností žáků v anglickém jazyce opět formou blended learningu. Šablonu jsme využili třikrát, a tím tak mohli podpořit 60 žáků 2.stupně. Ani zde jsme se nevyhnuli počátečním problémům, které nikdo z nás nečekal - nepochopení ze strany rodičů. Prvotně jsme chtěli zařadit výuku formou blended-learningu především do domácí přípravy a ve škole pouze reagovat na nastudované. Tento cíl se nepodařilo naplnit, proto jsme
blended-learning zařadili přímo do výuky ve škole a samozřejmě podporovali radou, komunikací a doplňovacími cvičeními žáky, kteří individuálně studovali i doma. Program máme k dispozici až do konce školního roku, tak ho můžeme využívat podstatně déle než jen po dobu platnosti Výzvy.
Ing. Hana Martínková
Hazlov 119, 35132
Hazlov